Jdi na obsah Jdi na menu

Cleveland way

Trek Cleveland way existuje již od roku 1969 a po Pennine way je tedy druhým nestarším trekem ve Velké Británii. Je dlouhý 110 mil a vede přírodou národního parku North York Moors. Startuje v Helmsley a končí ve Filey Brigg.Celý trek se dá ujít za 6 - 8 dní.

Organizace YHA v tomto případě přizpůsobila umístění svých hostelů právě tomuto treku, hostely najdeme v Helmsley, Osmotherley, Kildale camping barn, Whitby, Boogle Hole, Scarborough. Do Helmsley se dostanete z Yorku autobusem č. 31 či 31X.

První část treku bude dlouhá 22 mil povede z Helmsley do Osmotherley. Vyrázíme brzy ráno , kousek za Helmsley trochu odbočíme z cesty a zajdeme se podívat na White Horse of Kilburn(vápencový obrazec koně).Vracíme se zpět na stezku a pokračujeme směr Hambleton hill, který je v první části úseku nejvyšší (700stop n.m.), pokračujeme dále na Sutton Bank , do kterého po pár mílích docházíme. Čeká nás úsek s dalšími kopci s převýšením okolo 1000stop n.m.(nejvyšší Hambleton End 1309 stop n.m.) z kterého se nabízí nádherné výhledy a je ideálním místem na piknik. Po chvíli pokračujeme dolů směr na Osmotherley,kam také nakonec dojdeme.

Druhý den se vydáváme do další části treku, který nás zavede do Kildale (20mil). Vycházíme z Osmotherley a po chvíli si připadáme trochu jako na horské dráze, procházíme nahorů a zase dolů kopci pohoří Cleveland, odměnou jsou nám krásné výhledy do parku.Pokračujeme na Clay bank top, procházíme a pokračujeme dále, před námi je výstup na vrchol Urra Moor a  Round Hill (1489 stop n.m.), dále pak přes Brown Hill do vesnice Kildale.

Třetí den volíme volnější a budeme pokračovat jen do Saltburn-by-the-sea (cca15mil). Oproti předešlým dvěma dnům nás čeká pohodový úsek dolů směrem k pobřeží. Nejprve vystoupáme na Easby Moor(pomník kapitána Cooka), přes známy Roseberry Topping, projdeme kolem města Guisborough a pokračujeme na Skelton, odsud dolů k přímořskému Salburn-By-The-Sea.

Čtvrtý den opět trochu přidáme a dojdeme do Whitby (20mil) vydáváme se na první část treku po pobřeží parku North York Moors a míříme do Staithes. Nabízí se několik stoupání přes Hunt Cliff a Micklow hill a i tak stoupáme do nadmořské výšky okolo 1000 stop. Druhý útes Boulby je dokonce nejvyšším útesem na východním pobřeží.Přícházíme do Staithes a dále pokračujeme přes Runswick bay a Sandsend a po pár mílích přicházíme do Whitby Bay.

Pátý den projdeme úsek mezi Whitby a Scarborough(22mil)Vydáme se z hostelu kolem Whitby Abbey po po útesu přes camping park a pokračujeme do volné přírody,kde nejsme nikým rušeni, užíváme si pobřeží a občas pozorujeme tuleně. Přicházíme k Robin´s Hood bay(projdeme si i dolní staré město). Dáme si malý oběd a vydáme se na cestu do Scarborough přes Dab Dumps, Boogle Hole,Beast Cliff, Sailor´s Grave to vše proložené dlouhými úseky absolutní čisté přírody a clifů s výhledy na moře. Přicházíme ke Scarborough, které se ohlašuje zříceninou zdejšího hradu na protějších clifu. Projdeme colem sea zoo a pokračujeme při dlouhé pláži směrem do města.

Posledním šestým dnem završíme trek a dojdeme do Filey , čeká nás pouze 10 mil cesty. Vydáváme se na cestu směrem Cayton Bay, dále už pokračujeme jen po vylidněné stezce po útesech odkud pozorujeme tuleně, docházíme ke konci stezky, kde na nás čeká ukazatel zpět do Helmsley.jsme u Filey Brigg, do Filey je to další cca 1 míle. Z Filley se dostane zpět do Scarborogh a odsud busem do Yorku.